1990-2011

1990-2000 – GLOBALISOITUMISEN VUOSIKYMMEN

Unelma nopeasta rikastumisesta puhkesi kuin ilmapallo. Lama osoitti mainosalan suhdanneherkkyyden ja kaatoi kuuluja nimitoimistoja. Nuori ammattilaispolvi ei niitä surrut. Se perusti uusia toimistoja, joista parhaat nousivat hetkessä tähtiluokkaan. Suomi liittyi Euroopan unioniin. Mainoksiin ilmestyivät kansainväliset trendit ja uusmedioiden sähköinen kieli. Mediat fuusioituivat. Mainostoimistokenttää alkoivat hallita maailmanlaajuiset ketjut. Kansantalouden vetovastuun otti informaatiotekniikka.

Kuva: Uusi sukupolvi halusi olla läsnä kaikkien kanssa ja kaikkialla. 1990-luvun hittejä olivat kännykät, pikaruoka, katukahvilat, lämmitetyt kauppakujat ja trendipukeutuminen.

2000-2011

Suomalaisen mainonnan historia -kirjan mukana tulee DVD, joka sisältää mainoselokuvia viime vuosisadan alusta vuoteen 2000 asti. Mainosmuseo-sovellukseen on lisätty myös tuoreempia tv-spotteja, joista moni on menestynyt esimerkiksi vuosittain järjestettävässä AdProfit-kilpailussa.