TERVETULOA MAINOSMUSEOON!

Mainonnalla on tärkeä rooli talouselämässä, kulttuurissa ja ihmisten muistoissa. Sen avulla jaetaan tietoa, luodaan mielikuvia ja autetaan yrityksiä menestymään. Tuoreen tutkimuksen perusteella suomalaisille on myös hyvin tiedossa mainonnan rooli tiedonvälityksen edistäjänä että kulttuurin ja urheilun tukijana. Kymmenen vuotta sitten ilmestyi mittavaan tutkimushankkeeseen perustuva teos “Nyt uutta Suomessa! Suomalaisen mainonnan historia”. Kirjaa  (334 s.) täydentää mainoselokuvia esittelevä DVD. Syyskuussa 2011 Mainostajien Liiton 60-vuotisjuhlassa julkistettu Mainosmuseo on tablettisovellus ja verkkopalvelu mainonnan historiasta. Mainosmuseossa esitellään osa teoksen ja DVD:n mainoksista, 144 mainoskuvaa ja 108 mainoselokuvaa.

Mainosmuseo on audiovisuaalinen läpileikkaus suomalaisesta mainonnasta yli sadan vuoden ajalta. Se tarjoaa monipuolisen ja havainnollisen katsauksen Suomen kulttuurihistoriaan: vuosisadan alun teollistuminen ja kaupungistuminen, sota-ajan niukkuus, naisten aseman parantuminen, kasvava viihdeteollisuus laulu- ja filmitähtineen, tv:n saapuminen ja mediakanavien monipuolistuminen, jatkuvasti muuttuva muoti sekä uudet ruoka- ja juomatottumukset, nuorisokulttuurin syntyminen sekä talouden ja kulttuurin kansainvälistyminen. Asenteiden, kielen ja puhetavan muutokset, lentävät lauseet ja hersyvä huumori tekevät Mainosmuseosta myös viihdyttävän elämyksen. Esillä on suomalaisten arki haasteineen ja unelmineen.

Antoisia hetkiä Mainosmuseossa!

MAINOSTAJIEN LIITTO
www.mainostajat.fi
www.mainosmuseo.fi

“Mainonta on kuin pelikuva ihmisten
päivittäisten ajatusten ja toimien kirjosta”
Marshall McLuhan 1964

OHJEET JA TEKIJÄT >>