-1917
VARHAISHISTORIA
Ensin tuli teollinen vallankumous, joka kasvatti kaupunkeja. Kauppiaat alkoivat käyttää reklaamia. Alkujuuret ovat latinan sanassa reclamare. Se tarkoitti kauppiaiden toistuvia huutoja kauppakujilla ja toreilla. Ensimmäiset reklaamit olivat kilpiä, kortteja, katalogeja ja julisteita. Sitten tulivat sanomalehdet, joista sai ostaa ilmoitustilaa. Seuraavassa aallossa tulivat ilmoituksia välittävät toimistot. Koska kaikki kauppiaat eivät osanneet laatia vetäviä ilmoituksia, ilmoitustoimistot alkoivat suunnitella niitä. Näin syntyivät reklaamitoimistot. Kuva: Porvoon kauppakatuja vuonna 1898. Kaupunkiin kauppamatkalle tulleita maalaisia opastettiin kylteillä ja kilvillä.Näyteikkunassa esiteltiin uudenaikaisia öljylamppuja.
1917-1939
MODERNISOITUVA MAATALOUSYHTEISKUNTA
Nuoren tasavallan ensiaskeleet olivat taloudellisesti vaikeita. Tahtoa ja innostusta nykyajan etsintään virisi kuitenkin kaikkialla. Helsingissä alkoi mainostoimistojen kultakausi. Mainonnan tekijät imivät kansainvälisiä vaikutteita taiteesta, elokuvasta, psykologiasta ja amerikkalaisesta mainonnasta. Reklaami-sana vaihtui mainokseksi. Nousukausi toi uusia ammattikirjoja, järjestöjä, koulutusta ja mainosvälineitä. Mainosalalle ennustettiin loistavaa tulevaisuutta.